LTS-HARJOITUS 4 AKATEEMINEN YRITTÄJÄTUTKINTO MODUULI 3: Strategiat ja niiden käytännön sovellus 1. Minkälaista on yrityksen toimialan kilpailu? Kilpailijoita on toimialalla paljon, pienistä yhden miehen yrityksistä, jotka ainoana palveluna tuottavat sivuja, suurempiin yrityksiin, jotka tarjoavat muitten palveluitten ohessa sivujen tuottamista. Kilpailu perustuu referensseihin ja palveluntarjoajan saatavuuten. 2. Ketkä ovat pääkilpailijoita ja mitkä ovat heidän vahvuutensa ja heikkoutensa? Yrityksen alalla ei pysty spesifioimaan varsinaisia pääkilpailijoita, sillä kilpoijioiden erot ovat ainoastaan asiakkaitten mielipiteissä. Asiaakkaan valinta perustuu yrityksen referensseihin ja mahdolliseen kustannusarvioon kyseisestä työstä Kilpailijoitten ero on ainoastaan tuotetuissa verkkosivuissa, mikään kilpailija ei tosin tuota kahta samannäköistä verkkosivua niin siinäkään ei ole vertailtavaa. 3. Miten yritys saavuttavaa kilpailuedun markkinoilla? Yhden henkilön yrityksenä, yritys pystyy tuottamaan kustannustehokkaammin sivustoja asiakkaille. Tuore näkemys sivujen ulkonäköön ja käytettävyyteen antaa selkeän kilpailuedun muita kohtaan. Tuottamalla toimivia ja hyviä ratkaisuja, saavutetaan hyvien referenssien avulla kilpailuetu. 4. Miten yritys ylläpitää kilpailuetua eli luo toimintaansa kestävän kilpailuedun? Yritys pitää yllä teitotaitoaan, harjoittelemalla ja oppimalla uusia tekniikoita. Kasvattamalla asiakasmääriä, yritys saa lisää referenssejä ja näillä ylläpidetään kilpailuetua. 5. Miten yritys reagoi kilpailijoiden toimintaan markkinoilla? Yritys seuraa kilpailijoitten tekemisiä markkinoilla, ja pyrkii pysymään kilpailijoitten edellä tai tasalla.