LTS-HARJOITUS 3 AKATEEMINEN YRITTÄJÄTUTKINTO MODUULI 3: Strategiat ja niiden käytännön sovellus 1. Kuinka suuret ovat oman arvioisi mukaan yrityksesi kokonaismarkkinat? Miten päädyit tähän arvioon? Alussa kun keskitytään suomen markkinoihin, niin kokonaismarkkinat ovat noin puolet suomen yrityksistä, joita oli vuonna 2007 noin 300000. Eli markkinat ovat noin 150000 yrityksen kokoiset. Näistä on yli 98% pk-yrityksiä, joita tulee vuosittain uusia, jotka tarvitsevat kotisivupalveluja. Päädyin tähän arvioon, siitä että YritysSuomi oli vuoden 2008 kesällä tutkinut, että noin puolella suomen yrityksistä ei ole kotisivuja taikka ne ovat vanhentuneet. 2. Mitkä voimat vaikuttavat / tekijät vetävät markkinoita? Vetäviä tekijöitä: Yritysten tarve uusille verkkosivuille, yritysten tarve päivittää ilmettään verkossa, yritysten tarve pysyä verkkomainonnassa ajan hermolla. Vaikuttavat voimat: Kilpailu, teknologian kehitys, "muodin" kehitys. 3. Mitkä ominaisuudet ovat yrityksesi markkinoille tyypillisiä ominaisuuksia? Luotetattavuus, että toimittettu palvelu on turvallinen ja toimiva. Ajan hermolla oleminen, verkkosivujen tekijät pyrkivät pysymään ajan tasalla alan kehityksessä ja mikä on "muotia" milläkin hetkellä. kilpailun riittäminen, kilpailu on niin laajaa alalle, että asiakkailla on varaa verrata ja etsiä sopivinta toteuttajaa. Asiakkatten tarve saada omat mainoksensa ja teitonsa verkkoon, että pystyvät kilpailemaan. 4. Minkälaisia segmentointiperusteita aiot käyttää? Yrityksen koko, yrityksen toimiala ja yrityksen oma markkina-alue. Nämä tekijät riittävät eriyttämään segmentit, jotta niihin voidaan kohdistaa tehokkaampaa markkinointia. Yrityksen omalla markkina-alueella tarkoitan maantieteellistä sijaintia missä yritys yrittää markkinoida ja myydä tuotteitaan/palveluitaan. 5. Miten yrityksesi etenee markkinoilla? Palvelu lanseerataan pääkaupunkiseudun läheisyydessä olevile yrityksille, kohteena lähinnä pk-yritykset, joilla ei ole sivuja ennestään tai tarvitsevat uusia sivut.